Cykl Ja i moja szkoła na nowo, autorstwa Jolanty Faliszewskiej i Grażyny Lech, inspirowany jest założeniami teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, zaleceniami Rady Unii Europejskiej dotyczącymi kompetencji kluczowych oraz kierunkami polityki oświatowej państwa.
Cykl składa się z podręcznika, podzielonego na pięć części (jedna część na dwa miesiące nauki), oraz ze skorelowanych z nim pięciu zeszytów ćwiczeń.
Podręcznik i zeszyty ćwiczeń zawierają treści odnoszące się głównie do edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, etyki i społecznej, ale też – muzycznej, plastycznej i technicznej.
Przy doborze treści brano pod uwagę zarówno wiadomości, umiejętności, jak i postawy. Taki dobór pozwala na efektywną realizację założeń podstawy programowej.
W każdym miesiącu roku szkolnego przewidziano trzy tygodnie pracy z podręcznikiem, a w czwartym tygodniu (szczegółowo opisanym w poradnikach metodycznych) zaproponowano: ćwiczenia sprawdzające i utrwalające wiadomości, zajęcia rozwijające aktywność twórczą oraz zajęcia integrujące zespół klasowy – wyjścia do kina, teatru czy filharmonii, wycieczki itp. Tydzień bez podręcznika pozwala nauczycielom dostosować tempo pracy do potrzeb zespołu klasowego, a także daje możliwość realizacji własnych wizji i pomysłów edukacyjnych.Towarzyszące cyklowi program i scenariusze zajęć mają za zadanie ułatwienie nauczycielowi planowania pracy, dostarczenie informacji psychologicznych, inspirowanie do poszukiwania ciekawych rozwiązań metodycznych.
Ja i moja szkoła na nowo jest cyklem, dzięki któremu nauczyciel może pracować z dziećmi, biorąc pod uwagę ich indywidualne predyspozycje i zainteresowania.
Zamierzeniem autorek cyklu było sprawienie, aby edukacja zaspokajała potrzeby poznawcze i emocjonalne dzieci oraz kształtowała w nich pożądane postawy społeczne. I aby dzieci z radością chodziły do szkoły!