Zmieniająca się planeta Ziemia - 22 lekcji
LaboLab - pracownia geograficzna
717113
- Opis
Podczas pracy z modułem Zmieniająca się planeta Ziemia uczniowie poznają warstwy Ziemi i budują jej model. Tworzą także układ płyt litosfery i analizują mapy, aby wychwycić zależności między trzęsieniami ziemi, erupcjami wulkanów i położeniem płyt tektonicznych.
W tym module są omawiane erupcje wulkanów oraz proces formowania się skał na skutek stygnięcia lawy. Uczniowie badają dostępne w zestawie próbki skał i porównują ich rodzaje. Ponadto wykonują symulację cyklu skalnego, aby przekonać się, jak poszczególne typy skał mogą zmieniać się w zależności od warunków. Tworzą model przebiegu erozji, wietrzenia i osadzania się materiału skalnego. Zmieniając działanie różnych czynników, na przykład poprzez dodanie “roślinności”, przekonują się, w jaki sposób erozja wpływa na formy ukształtowania terenu. Uczniowie poznają znaczenie różnych typów map, porównują je i zyskują wiedzę o tym, co mówią nam one o formach ukształtowania terenu i położeniu akwenów. Uczniowie omawiają też tworzenie się warstw skalnych i powstawanie skamielin.
Dowiadują się, że warstwy skalne zawierające skamieliny tworzą się w miarę upływu czasu, co umożliwia naukowcom określenie, kiedy poszczególne organizmy żyły na Ziemi. Finalnie, w ramach tego modułu, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób zmiany na Ziemi wpływają na życie człowieka. Erozja gleby jest przedstawiona jako problem dla rolnictwa, a uczniom stawia się wyzwanie opracowania kilku modeli, które go rozwiążą. Testu ją oni swoje rozwiązania, analizują wyniki i przedstawiają klasie wyciągnięte z nich wnioski.
Zawartość modułu ZMIENIAJĄCA SIĘ PLANETA ZIEMIA
– przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej | 1 |
– scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi | 1 |
– drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie | 1 |
– dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) | 1 |
– zestaw próbek 15 podstawowych rodzajów skał (magmowych, osadowych i metamorficznych), każde pudełko zawiera dodatkowo szkło powiększające | 8 |
– 9 próbek gleb występujących na Ziemi | 1 |
– nietoksyczny, profesjonalny gips przeznaczony do prac artystycznych (waga 1,8 kg) | 1 |
– piasek drobnoziarnisty, biały (waga 1,3 kg) | 3 |
– wiaderko z czerwoną gliną (waga 3,6 kg) | 2 |
– pojemnik z nietoksyczną, zieloną ciastoliną (waga 1,3 kg) | 2 |
– nóż z tworzywa sztucznego | 32 |
– kulki przeźroczyste niebieskie | 40 |
– mała mata absorpcyjna | 16 |
– podkładka tekturowa | 16 |
– wytrzymała, plastikowa łyżka | 16 |
– gumowe korki | 8 |
– samoprzylepna taśma rzepowa (część haczykowa, dł. 20 cm) | 2 |
– samoprzylepna taśma rzepowa (część pętelkowa, dł. 20 cm) | 2 |
– wykałaczki | 750 |
– rolka folii aluminiowej | 1 |
– łyżki | 4 |
– woreczki foliowe „strunowe” (30×38 cm) | 10 |
– miska plastikowa | 1 |
– plastikowe kubki (poj. 260 ml) | 8 |
– plastikowe kubki z małym otworem (poj. 260 ml) | 8 |
– karbowany, plastikowy pojemnik (20x16x7 cm) | 8 |
– pojemnik plastikowy (poj. 5,5 l) | 8 |
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” | 1 |
– duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) | 2 |